Ilmoita huomiosta


Vaikka pyrimme tekemään asuntokaupoista sinulle mahdollisimman vaivattoman ja miellyttävän kokemuksen, saattaa uudessa kodissasi tulla toisinaan vastaan yllättäviä tilanteita. Muuton jälkeen näissä tilanteissa sinua palvelevat ensisijaisesti huoltoyhtiö ja isännöitsijä.
 

Kiireelliset korjaukset

Jos uudessa kodissasi ilmenee kiireellinen asumista häiritsevä korjaustarve, ilmoita asiasta heti huoltoyhtiölle ja pyri tarvittaessa minimoimaan vahingosta aiheutuvia vaurioita. Huomioithan, että Lehdolla ei ole päivystyspalvelua.

  • Ota heti yhteys huoltoyhtiöön päivästä ja kellonajasta riippumatta.
  • Huoltoyhtiö on yhteydessä Lehtoon, jos vastuu vahingon kiireellisestä korjauksesta kuuluu rakennuttajalle.
  • Mikäli vahingosta on aiheutunut vaurioita kiinteistölle, asiasta tulee tehdä ilmoitus myös isännöitsijälle sekä vakuutusyhtiölle.
  • Ota huomioon, että jos vahinko on aiheutunut osakkaan tai asukkaan huolimattomuudesta tai huoltotoimenpiteiden laiminlyömisestä, korjaukset ja niiden kustannukset ovat osakkaan vastuulla.
  • Kodinkoneilla on normaali laitevalmistajan myöntämä takuu. Mikäli vikoja ilmenee takuuaikana, ota yhteys suoraan laitteen merkkihuoltoon.
     

Kiireettömät korjaukset ja huomioiden ilmoittaminen

Vähäiset, asumiskäyttöä haittaamattomat virheet korjataan yhdellä kertaa vuositarkastuksen jälkeen. Näistä voitte ilmoittaa vuositarkastuksen yhteydessä. Kun ilmoitat huomiosta:

  • Kerro tarkasti, missä huoneessa vahinko tai vika on syntynyt. Tämä nopeuttaa asian käsittelyä.
  • Kuvaile huomiota mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Liitä kuvia vahingosta (mieluiten useita). Tämä auttaa meitä arvioimaan, kuinka edetä asiassa.
     

Oma Kotini

Lehto Asuntojen Oma kotini-palvelussa voit kommunikoida helposti asuntoosi liittyvistä asioista rakennuttajan kanssa sähköisen palvelun kautta. Sivuilla voit ilmoittaa asuntosi korjaustarpeista, seurata korjauspyyntöjen työvaiheiden etenemistä ja hyväksyä tehdyt korjaukset helposti. Lisäksi palvelussa on myös viestitoiminto, jolla voit ottaa yhteyttä muissakin asuntoosi liittyvissä asioissa. Asuntosi korjaushistoria ja käydyt keskustelut ovat näin helposti nähtävissäsi myöhemminkin.
Palvelun kautta myös isännöitsijä voi ilmoittaa hyväksynnällänne asuntonne korjaustarpeista ja tämän jälkeen voitte itse käydä hyväksymässä ne palvelussa.

Käyttäjätunnus Oma kotini -palveluun on kauppakirjaan merkitty sähköpostiosoite ja kirjautuminen järjestelmään tapahtuu asuntoportaalin kautta osoitteessa https://asunnot.lehto.fi/fi/omakotini/
 

Huomioiden käsittely

Rakentamisessa tarvitaan monipuolista asiantuntemusta ja siksi asiakaspalvelumme tukena on tiivis joukko rakentamisen ammattilaisia. Ilmoitettuasi viasta tai puutteesta, teemme tarvittavat selvitykset asiaan liittyen, jonka jälkeen voimme määritellä miten asian kanssa edetään. Vastausaika voi vaihdella huomion laajuuden mukaan. Saatamme olla yhteydessä urakoitsijaan, tavarantoimittajaan tai tehdä kattavamman arvioinnin, ja tällöin vastaaminen sekä huomion korjaaminen voi viedä pidempään. Kun ilmoituksesi on käsitelty, kerromme asian etenemisestä sinulle Oma Kotini -sivullasi.
 

Mitä tarvitsemme sinulta?

  • Saatamme pyytää valokuvia tai muuta lisätietoa ongelman selvittämiseksi. Joskus tilanne saattaa myös edellyttää käyntiä asunnossa, jolloin sovimme kanssasi järjestettävästä katselmoinnista. Pyydämme sinua tällöin pitämään kiinni sovitusta katselmointiajasta ja varmistamaan, että pääsemme asuntoon, vaikka et voisi olla kotona katselmoinnin aikana.
  • Saatamme myös pyytää sinua siirtämään etukäteen huonekaluja tai esineitä, jotka estävät meitä kulkemasta ja työskentelemästä vapaasti.
     

Esimerkkejä virheistä, joita takuu ei kata:

  • Asunnon käytöstä aiheutuneet kulumat, pintanaarmut, kolhut, sekä muut vastaavanlaiset viat ja vauriot
  • Virheet huoneiston ostajan hankkimissa materiaaleissa ja näistä aiheutuneet vauriot
  • Sellaisten vaurioiden ja ennenaikaisten kulumisten korjaukset, jotka aiheutuvat asuntoyhtiön tai ostajan liian kovakätisesti tai ohjeiden vastaisesti suorittamasta laitteiden käsittelystä
  • Laitteiden kunnossapitoon tarvittavat huoltotyöt
  • Rakennuksen ja huoneiston hoitotehtävät
  • Varaosat, kuten pesualtaiden tulpat tms.
  • Ilmanvaihdon tai lämmitysjärjestelmän virheellisestä käytöstä aiheutuneiden vaurioiden korjaaminen